tisdag 14 februari 2017

Lobergstjärn

Igår så var jourledig från jobbet så då passade jag och Christer Leu från jobbet att åka iväg till Lobergstjärn för att testa lite rödingfiske. vi var vid sjön ca 07.50 och drljde ända till 08.40 innan första nappet kom och Leu kunde landa försa rödingen för dagen och den vägde ca 5hg. sen tog det bara ca 20 min innan han fick ännu ett napp och dagens andra var landad och den var på  7hg. sen inte 20 min efter den så fick ja min första för dagen också den på 7hg. sen dog fisket ut i några timmar innan ja landade nästa röding och ännu en på 7hg. fisket dog sedan ut igen med några enstaka hugg innan det började bli dags att åka hem och då högg det ige Leu och han landade en på 9hg och därefter fik även jag min tredje för dagen med en lika stor och vi hade då fyllt vår kvot på 3st fiskar och dags för hemgång. det var en helt underbar dag på sjön med soligtväder och nästan lite vårkänslor när solen värmde på, och trevkigt söllskap på sjön.

söndag 12 februari 2017

Dagens fiske

Dagens fiske var på alsen i Askersund och det var också den sista serietävlingen för örebrodistriktet. Jag hade en mikroskopisk chans att komma till SM men då var ja verkligen tvungen att komma bra till och dem andra som låg före mig i serien skulle gå sämre för. Började gå runt en ö och sätta mig vid en brygga och farsan satt på andra sidan bryggan. Det började nappa direkt i första hålet och där fick ja 10st små abborrar direkt. Sen fick ja nästan i varje hål men inga mängder bara 1-2st var det och bara 10gr var det också. Efter ca 1h började nappa mycket bättre och fiskens storlek blev bättre och mer varierande storlek, så nu fick jag ca 20-60st i hålen och det varierade mellan 10-30grammare med någon 80-120gr som bonus ibland. Så det nappade på rätt så bra hela tiden ut och när slut skottet gick så hade ja knetat ihop 371st abborrar och det vägde 8130gr och med den vikten slutade ja på en femte plats. Farsan som satt på andra sidan bron hittade fin abborre som jagade små löjor i slutet av tävlingen och han vägde in 9200gr och med det slutade han på en andra plats. Och dagens vinnare blev Janne Stange på vikten 10090gr.

Lördagens fiske

Lördagens fiske så åkte vi till Kyrksjön i mölltorp. Vi var 3st från Karlskoga AFK som åkte iväg på RST tävlingen på Kyrksjön, och enligt att rapporter ja fick så skulle det vara en riktigt rolig sjö Mede mycket fisk i och fisken skulle stå ganska djupt också. Gick rakt över till en stuga på andra sidan sjön och hittade fisk i femte hålet för dagen, sen fick man lite sporadiskt med fisk och endast 1-2st i hålen. När solen väl kom fram så började det nappa riktigt bra fick då ca 35-40st i ett hål för att sedan få ett till bra hål med ca 50st. Slutade tillslut med 106st abborrar och en vikt på 3417gr och kom på en elfte plats

söndag 5 februari 2017

Lag DM

idag var det dags för lag DM i pimpel och den avgjordes på Långsjön en helt ny sjö för min egen del. I mitt lag så var det jag, farsan och Fällman, och fisket började väldigt segt för min del kände mycket fisk men dem var verkligen inte på hugget så efter 2h hade jag endast skrapat ihop 50st,så gick över till andra sidan sjön som Fällman satt och där hade det nappat desto bättre, när ja kom dit så hade han redan 150-200st så gick iväg ca 50m bort och fick 3 direkt sen kom en gädda och förstörde det hålet. Gick sedan ca100 m bort och det nappade riktigt bra i hålet ja gjorde där fick ca 25st, sen nappade det lite sporadiskt fram till sista hålet då ja fick 10st på bara ett par minuter men innan ja hann fiska klart i det hålet så var tävlingen slut. Skrapade ihop 120st abborrar och äntligen så kom ja över hundrastrecket den här vintern på en tävling. Mitt lag vägde in 10695gr och med det slutade vi på en fjärde plats och tyvärr så missade vi SM platsen för det var tre lag som gick vidare till SM. Nästa tväling blir nog på lördag då det är RST bara hoppas det blir kallt så att isen växer sig tjockare nu!

fredag 27 januari 2017

Avrusknings jobb

idag åkte ja ut och några till från Karlskoga AFK för att ruska av våtsjön inför DM tävlingen på söndag. Isen var riktigt fin över hela sjön och den låg på ca 12-15cm, fanns några partier som vi ruskade av framförallt vid större stenpartier och vid ut och inloppet. Det går inte att ruska av varje sten vid sjön så vid stenar får man vara lite varsam men på de flesta ställena så var det riktigt fin is runt om, och där det var större parti med dålig is runt om stenarna har vi ruskat bort. Och så vill ja tacka alla som var med och gjorde ett riktigt bra jobb med avruskningen. Nu är det bara att invänta till söndag då man kan få fiska på våtsjön kommer bli en väldigtä intressant tävling nu när det inte har varit någon tävling där på över 15år! Så ingen vet hur fisket kommer se ut. Kan kanske bli lite fiske imorgon för mig i Villingsberg området men mer om det kommer i så fall imorgon om ja kommer iväg.

måndag 23 januari 2017

Gårdagens fiske

Igår var det dags för ännu en serietävling och denna gång var det på hjälmaren. Finns inte mycket att säga om fisket direkt än att det var otroligt segt, fick endast 5st abborrar som vägde 252gr och med kom ja på en 14:e plats. Farsan fick 6st och slutade på plats 10, Fällman fick 3st placering kommer ja inte ihåg. Dagens tävling vann Christer Embresten på ca 1.2 kg och Asp slutade på en tredje plats så några fån fiske klubben gick det väldigt bra för. Nästa tävling är DM nästa helg så bara att ta nya tag då.

lördag 21 januari 2017

Ullvettern

Börjar först med rapport från förra helgens tävling men finns inte så mycket att säga om den blev ännu en riktigt plump tävling för mig och det slutade med endast 20st abborrar som vägde tillsammans 500gr och ja slutade på 62:a plats av totalt 75st.
Då till dagens fiske som fick bli lite fritidsfiske på ullvettern med Nora från jobbet och hans polare. Jag hoppades på att få tillbaka lite självförtroende och ullvettern brukar det kunna nappa hyfsat bra på. Vi gick ut till ett stengrund som ja känner till och började fiska där, Nora och dem andra stannade ca 100m bakom mig. Det dröjde till sjunde hålet så satt första abborren för dagen som följdes upp av två snabba, sen blev det en fisk i vartannat hål innan Noras kompis kom till mig och då fick man igång abborren ordentligt. Hade 19st när han kom sen ca 5-10 min senare så hittade ja ett hål med ca 20 fisk och sen nappade hyfsat bra i varje hål man gjorde och det slutade med att ja lyckades fånga 70st abborrar idag. Det vägde nog ca 2500gr och tillsammans med allas fisk så fick vi drygt 3500gr, så nu har man fått upp lite självförtroende igen inför morgonens tävling på hjälmaren. Vinkade verkligen tur med vädret idag var strålande solsken och vid nollgrader och ingen vind så hade en supertrevlig dag på sjön med riktigt bra sällskap:)